Irodalom
Kedves Nyolcadikosok!
Most egy időre megállunk a tananyaggal és a vizsgatételeket fogjuk ismételni. Azt, hogy kell-e idén még iskolába menni nem tudjuk, így azt sem, hogy szervezhető-e vizsga. Az ismétlés azonban mindenképpen hasznodra válik. Hiszen a vizsga célja is ismereteid rendszerezése, amelynek a középiskolában fogod hasznát venni.
Sorban haladunk a tételekkel. Először kérlek, hogy az 1. tételt ismételd át, akinek esetleg már "eltűnt", kérem jelezze.
Javaslom, hogy részenként ismételj! Minden tételhez fogok kérni egy oldalas vázlatot, az elsőt elküldöm, hogy lássad mire gondolok. A következő tételekhez neked kell elkészítened.
A tételt május 8-ig ismételd át, ha sikerült jelezd (a teljes tételt tudom, részben tudom, nem ismételtem) az oktatasnbaloghanna@gmail.com címre.
Jó munkát kívánok!
Szeretettel: Anna néni
Vázlat
1. Népköltészet, Tündérszép Ilona és Árgyélus
Népköltészeti alkotások (szájhagyomány, írója ismeretlen, közösségi alkotás, több változat)
Műnem szerint: 1. prózai 2. verses
Műfaj szerint: 1. népmese (tündérmese, reális mese, állatmese, tréfás mese)
2. népmonda (eredet~, hiedelem~, történeti ~)
3. mítosz (mitológia)
4. népballada
5. népdal
6. közmondás
7. találós kérdés
Híres mesegyűjtők: Arany László, Illyés Gyula, Ortutay Gyula
Tündérszép Ilona és Árgyélus
I. Előkészítés: Király, 3 fiú, aranyalmafa
II. Bonyodalom: Az aranyalmák eltűnése
III. Kibontakozás: Őrök állítása, holló = Ilona, hajfürt levágása, Árgyélus keresi Ilonát: Nap, Hold, Szél, Állatkirály, sánta farkas, 3 verekedő ördög (köpönyeg, bocskor, ostor), Ilona megtalálása
IV. Tetőpont: Árgyélus felfedezi a síp titkát és nem alszik el.
V. Megoldás: Összeházasodnak és boldogan élnek.
Mesei elemek: mesekezdés – mesebefejezés – állandó kifejezések – meseszámok – szereplők – csodák – varázseszközök
Most egy időre megállunk a tananyaggal és a vizsgatételeket fogjuk ismételni. Azt, hogy kell-e idén még iskolába menni nem tudjuk, így azt sem, hogy szervezhető-e vizsga. Az ismétlés azonban mindenképpen hasznodra válik. Hiszen a vizsga célja is ismereteid rendszerezése, amelynek a középiskolában fogod hasznát venni.
Sorban haladunk a tételekkel. Először kérlek, hogy az 1. tételt ismételd át, akinek esetleg már "eltűnt", kérem jelezze.
Javaslom, hogy részenként ismételj! Minden tételhez fogok kérni egy oldalas vázlatot, az elsőt elküldöm, hogy lássad mire gondolok. A következő tételekhez neked kell elkészítened.
A tételt május 8-ig ismételd át, ha sikerült jelezd (a teljes tételt tudom, részben tudom, nem ismételtem) az oktatasnbaloghanna@gmail.com címre.
Jó munkát kívánok!
Szeretettel: Anna néni
Vázlat
1. Népköltészet, Tündérszép Ilona és Árgyélus
Népköltészeti alkotások (szájhagyomány, írója ismeretlen, közösségi alkotás, több változat)
Műnem szerint: 1. prózai 2. verses
Műfaj szerint: 1. népmese (tündérmese, reális mese, állatmese, tréfás mese)
2. népmonda (eredet~, hiedelem~, történeti ~)
3. mítosz (mitológia)
4. népballada
5. népdal
6. közmondás
7. találós kérdés
Híres mesegyűjtők: Arany László, Illyés Gyula, Ortutay Gyula
Tündérszép Ilona és Árgyélus
I. Előkészítés: Király, 3 fiú, aranyalmafa
II. Bonyodalom: Az aranyalmák eltűnése
III. Kibontakozás: Őrök állítása, holló = Ilona, hajfürt levágása, Árgyélus keresi Ilonát: Nap, Hold, Szél, Állatkirály, sánta farkas, 3 verekedő ördög (köpönyeg, bocskor, ostor), Ilona megtalálása
IV. Tetőpont: Árgyélus felfedezi a síp titkát és nem alszik el.
V. Megoldás: Összeházasodnak és boldogan élnek.
Mesei elemek: mesekezdés – mesebefejezés – állandó kifejezések – meseszámok – szereplők – csodák – varázseszközök
Megjegyzések
Megjegyzés küldése